Kunstmatige intelligentie
Geschreven op 13 november 2020Science fiction of dagelijkse realiteit?
Wat is Artificial Intelligence?
Bij Artificial Intelligence denken de meeste mensen meteen aan robots, zelfrijdende auto's en andere futuristische mogelijkheden. Terecht ook, want het is bizar om te beseffen dat deze sciencefiction-beelden van vroeger nu al bijna (of helemaal) werkelijkheid zijn. Maar Artificial Intelligence is zoveel meer. Veel AI-technieken bestaan al veel langer dan men denkt en ze worden ook al langer op hele nuttige manieren toegepast in dagelijkse processen, vooral bij bedrijven.
Netflix, je Iphone of je tv…allemaal met AI
Er zijn tal van voorbeelden te noemen. Siri op je Iphone is bijvoorbeeld zo’n functie die al gebruikt maakt van Artificial Intelligence. De door jou gevraagde informatie wordt verzameld en tegelijk leert het systeem om je stem beter te herkennen en je steeds beter te bedienen met resultaten. Maar ook Spotify en Netflix houden bij welke films en muziek jij leuk vindt om je suggesties te bieden. En je slimme thermostaat herkent je gedragspatronen, waardoor de verwarming op temperatuur is als jij thuiskomt.
Een (hele slimme) helpende hand
Eigenlijk geldt: overal waar gegevens binnenkomen, is er een mogelijkheid om AI in te zetten. Om efficiënter te werken, om processen te optimaliseren en om dingen te leren en te zien die wij als mens niet kunnen. Door patronen in data te leren met behulp van AI, zijn we in staat om gedrag te voorspellen, taken te automatiseren, inefficiënte kansen weg te filteren en de beste te vinden, naast zo veel andere. Het is aan ons om ons voor te stellen waar we deze helpende hand kunnen gebruiken om ons leven gemakkelijker te maken.
Leren hoe je betere resultaten haalt
Bij Soluso helpen we nu organisaties om hun processen te optimaliseren, om inzicht te krijgen in die processen en om hun eigen klanten beter te begrijpen. Een van onze meest recente uitdagingen in een project betrof het leren welke communicatiestrategieën het beste werken: door alle interacties die er waren met klanten te analyseren, zijn we straks in staat om vast te stellen welke aanpak in de klantcommunicatie het meeste oplevert. Oftewel: we leren zo met hulp van AI wat we moeten doen voor betere en meer lucratieve reacties. Dit soort voorbeelden laten heel duidelijk zien welke mogelijkheden Artificial Intelligence heeft voor organisaties en hoe het ons kan helpen in ons werk.
Eigenlijk zijn wij zelf nog de enige beperking
Er kan dus enorm veel. De kansen van dit soort verbluffende technologieën worden meestal beperkt door onze verbeeldingskracht. Maar langzaam zullen we dit meer en meer omarmen en toepassen. Mijn tip: laten we vooral, terwijl we wachten op de ontwikkeling van compleet autonome transportsystemen en echte mensachtige robots zich, proberen onze ogen te openen voor wat er al is!
Meer weten over AI?
Wil je meer weten over Artificial Intelligence? Dan is Daniel je goeroe. Als (bijna) afgestudeerde student Kunstmatige Intelligentie aan de Radboud Universiteit en Software Developer bij Soluso vertelt hij er graag alles over. Dus bel of mail gerust.
Terug naar het overzicht